13.04 група 08-19 основи правознавства тема 23
Мета професійно-технічної освіти.
 Права, обов’язки та відповідальність учнів, слухачів професійно-технічного навчального закладу. 
Особистий соціальний захист учнів слухачів професійно-технічного навчального закладу

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про професійну освіту в Україні

Цей Закон визначає правові, організаційні та фінансово-економічні засади функціонування і розвитку системи професійної освіти в Україні, створення умов для професійної самореалізації особистості та задоволення потреби ринку праці, суспільства та держави у кваліфікованих кадрах.

Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Стаття 1. Визначення термінів

У цьому Законі терміни вживаються у такому значенні:
1) професійно-технічна (професійна освіта) - освітня система, яка є складовою системи освіти України. Професійно-технічна освіта є комплексом педагогічних та організаційно-управлінських заходів, спрямованих на забезпечення оволодіння громадянами знаннями, уміннями і навичками в обраній ними галузі професійної діяльності, розвиток компетентності та професіоналізму, виховання загальної і професійної культури. Професійно-технічна (професійна) освіта здобувається у професійно-технічних (професійних) навчальних закладах.
Поняття "професійно-технічна освіта" та "професійна освіта" у цьому Законі є тотожними і вживаються в одному і тому ж значенні;
2) автономія закладу професійно-технічної освіти - самостійність, незалежність і відповідальність закладу професійної освіти у прийнятті рішень стосовно розвитку академічних свобод, організації освітнього процесу, змісту освітньої діяльності, внутрішнього управління, економічної та іншої діяльності, самостійного добору і розстановки кадрів у межах, установлених цим Законом;
2) заклади професійно-технічної (професійної) освіти - професійні навчальні заклади різних типів та форм власності, в яких основним видом діяльності є надання освіти за державними освітніми стандартами з конкретних професій та акредитованими освітніми програмами;
3) інформальне професійне навчання - спонтанний безсистемний процес набуття професійних знань, умінь і навичок (кваліфікацій), не регламентований навчальними планами і програмами, строком, методами та формами навчання;
4) неформальне професійне навчання - процес набуття кваліфікації або професійної компетентності відповідно до вимог професійних стандартів та/або вимог роботодавця, що не регламентований місцем, строком і формами навчання;
5) кваліфікація професійної освіти - офіційний результат оцінювання і визнання уповноваженою установою рівня кваліфікації та професійної компетентності (результатів навчання) за стандартами професійної освіти;
6) освітня програма - система освітніх компонентів на відповідному рівні професійної освіти в межах професії (групи професій), спеціальності чи галузі професійної діяльності, що визначає вимоги до рівня освіти осіб, які можуть розпочати навчання за такою програмою, перелік навчальних дисциплін і логічну послідовність їх вивчення, обсяг навчального навантаження, необхідний для виконання програми, а також очікувані результати навчання (компетентності), якими повинні оволодіти особи, які здобувають кваліфікацію відповідного рівня професійної освіти;
7) професійне навчання - процес цілеспрямованого здобуття особами певного рівня кваліфікації та професійної компетентності відповідного рівня професійної освіти;
8) стейкхолдери професійної освіти - фізичні та/або юридичні особи, що зацікавлені у розвитку системи професійної освіти, мережі або окремих закладів професійної освіти та можуть впливати на систему або зазнають її впливу;
9) формальне професійне навчання - процес навчання, що регламентований вимогами державних стандартів професійної освіти, місцем, строком, методами та формами навчання і передбачає видачу документів державного зразка про професійну освіту у разі успішного його завершення.

Стаття 2. Законодавство України про професійно-технічну освіту

1. Законодавство України про професійно-технічну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів України, укладених в установленому законом порядку.
2. Якщо міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством про професійну освіту, застосовуються правила міжнародних договорів.

Стаття 3. Завдання Закону України "Про професійну освіту в Україні"

Завданням цього Закону є регулювання суспільних відносин в галузі професійно-технічної освіти з метою:
забезпечення громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, права на здобуття професійно-технічної освіти відповідно до їх покликань, інтересів і здібностей, перепідготовку та підвищення кваліфікації;
задоволення потреб економіки країни у кваліфікованих і конкурентоспроможних на ринку праці робітниках;
сприяння в реалізації державної політики зайнятості населення;
забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку установ професійно-технічної освіти та професійно-технічних навчальних закладів різних форм власності та підпорядкування.

Стаття 4. Мета та завдання професійної освіти в Україні

1. Метою професійної освіти є формування кваліфікованого кадрового потенціалу для задоволення потреб суспільства, ринку праці і держави шляхом створення умов для набуття знань, умінь, навичок і компетентностей у сфері професійної діяльності особистості упродовж життя відповідно до її покликання, інтересів і здібностей.
2. Професійна освіта реалізується на принципах:
автономності;
взаємозв'язку теорії та практики;
відкритості;
гуманності;
демократичності;
доброчесності;
довіри;
доступності;
єдності і наступності системи освіти;
єдності навчання, виховання та розвитку;
інтеграції з наукою і виробництвом;
індивідуального та творчого розвитку особистості;
поваги до особистості;
рівноправності;
самоврядування;
справедливості;
незалежності від політичних партій, громадських і релігійних організацій (крім закладів професійної освіти, заснованих релігійними організаціями).
3. Завданнями професійної освіти є:
забезпечення реалізації конституційного права осіб на професійну освіту, здобуття професії (групи професій), спеціальності відповідно до власних інтересів, здібностей та можливостей;
задоволення потреб (вимог) ринку праці національної економіки у кваліфікованих кадрах;
формування та розвиток в осіб знань, умінь, навичок, професійних та загальних компетентностей, необхідних для трудової діяльності за певною професією (групою професій), спеціальністю;
забезпечення конкурентоздатності та мобільності осіб на ринку праці;
створення умов для професійного розвитку особистості упродовж життя з метою отримання та/або визнання професійних кваліфікацій;
інтеграція у світовий і європейський освітній простір;
розвиток кадрового потенціалу української промисловості;
підвищення престижу професійно-технічної освіти в українському суспільстві.

Стаття 5. Право на здобуття професійно-технічної освіти

1. Громадяни України мають рівні права на здобуття професійно-технічної освіти відповідно до своїх здібностей та інтересів. Обмеження допускаються за медичними та віковими показниками, а також показниками професійної придатності, що визначаються Кабінетом Міністрів України.
2. Професійно-технічна освіта здобувається громадянами України в державних і комунальних професійно-технічних навчальних закладах безоплатно, за рахунок держави, а у державних та комунальних акредитованих вищих професійно-технічних навчальних училищах та центрах професійної освіти - у межах державного замовлення безоплатно, на конкурсній основі.
3. Громадяни України мають право:
безоплатно здобувати вперше професійну освіту в державних і комунальних закладах професійної освіти на конкурсній основі на кожному освітньо-кваліфікаційному рівні за кошти державного або місцевого бюджету;
здійснювати навчання упродовж життя за рахунок інших не заборонених законом джерел фінансування.
4. Громадяни України мають право безоплатно здобувати професійну освіту за іншою професією (групою професій), спеціальністю у державних та комунальних закладах професійної освіти, якщо за станом здоров'я вони втратили можливість виконувати роботу за отриманою раніше кваліфікацією, що підтверджується висновком медико-соціальної експертної комісії, та в інших передбачених законодавством випадках.
5. Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються правом на здобуття професійно-технічної освіти нарівні з громадянами України.
6. Інші іноземці та особи без громадянства оплачують своє навчання, якщо інше не передбачене законодавством або міжнародними договорами України.
7. Громадяни, які мають базову загальну середню освіту, можуть одночасно із набуттям професії здобувати повну загальну середню освіту у професійно-технічному навчальному закладі або в іншому навчальному закладі.
8. Громадяни, які за станом здоров'я, сімейними обставинами, а також з інших поважних причин не можуть одночасно із набуттям професії здобувати повну загальну середню освіту або не мають базової загальної середньої освіти, особи, які потребують соціальної допомоги і реабілітації, можуть здобувати робітничу кваліфікацію з професій, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.

Стаття 6. Мова навчання у закладах професійної освіти

1. Мовою навчання у закладах професійної освіти є державна мова.
2. Громадянам України, які належать до національних меншин, гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних закладах освіти.
3. Заклади професійної освіти або їхні структурні підрозділи, утворені на території України іноземними державами, а також заклади професійної освіти приватної форми власності мають право вільного вибору мови навчання із забезпеченням при цьому вивчення особами, які навчаються у таких закладах, державної мови як окремої навчальної дисципліни.
4. Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування у державних і комунальних закладах освіти. Заклади професійної освіти можуть утворювати групи з навчанням іноземними мовами.
5. Мовні права у сфері професійної освіти та принципи їх реалізації визначаються Законом України "Про засади державної мовної політики".

Розділ II
УПРАВЛІННЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ

Стаття 7. Суб'єкти управління у сфері професійної освіти

1. Управління у сфері професійної освіти здійснюється на принципах законності, демократії, автономності, прозорості, відповідальності, соціального та державно-приватного партнерства.
2. Управління у сфері професійної освіти у межах своїх повноважень здійснюється:
Кабінетом Міністрів України;
центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти;
центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) за діяльністю навчальних закладів, підприємств, установ, організацій, які надають послуги у сфері освіти або провадять іншу діяльність, пов'язану з наданням таких послуг, на підставі ліцензій, виданих у визначеному законодавством порядку, та видають документи про освіту державного зразка, незалежно від їх підпорядкування і форми власності;
іншими центральними органами виконавчої влади;
місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування;
засновниками закладів професійної освіти;
громадськими об'єднаннями закладів професійної освіти;
роботодавцями, їх організаціями і об'єднаннями.
3. Засади управління закладом професійної освіти, що впливають на процес прийняття управлінських рішень, ґрунтуються на партнерстві засновника такого закладу, органів управління професійною освітою, органів місцевого самоврядування, організацій громадянського суспільства, організацій (об'єднань) роботодавців, органів батьківського та студентського самоврядування.
4. Заклади професійної освіти державної, комунальної та приватної форми власності мають рівні права у провадженні освітньої та інших передбачених законодавством видів діяльності.

Стаття 8. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти

1. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти:
формує стратегічні напрями розвитку та удосконалення професійної освіти, забезпечує взаємодію з іншими галузями освіти;
безпосередньо або через уповноважений ним орган здійснює права засновника, передбачені цим та іншими законами України, стосовно закладів професійної освіти державної форми власності, зокрема приймає рішення про їх створення, реорганізацію чи ліквідацію;
формує мережу закладів професійної освіти державної та комунальної форми власності відповідно до пропозицій органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
розробляє пропозиції щодо обсягу освітньої субвенції, державного фінансування професійної освіти та стипендіального фонду для підготовки кваліфікованих кадрів за участю заінтересованих центральних та місцевих органів виконавчої влади та роботодавців, їх організацій і об'єднань, регіональних рад стейкхолдерів професійної освіти;
розподіляє освітню субвенцію, державне фінансування професійної освіти та стипендіального фонду;
подає центральному органові виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державного замовлення, пропозиції щодо показників державного замовлення (фінансування) на підготовку кваліфікованих кадрів з урахуванням середньострокового прогнозу потреби у кадрах професійної освіти на ринку праці та обсягу видатків Державного бюджету України на зазначені цілі;
подає разом з центральним органом виконавчої влади, відповідальним за здійснення економічної політики, на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо державних пріоритетів у підготовці кадрів з професійною освітою, підвищення їх кваліфікації та перепідготовки;
затверджує за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади типові умови прийому до закладів професійної освіти незалежно від форми власності та підпорядкування;
розробляє разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади ліцензійні умови провадження освітньої діяльності закладів освіти та подає їх в установленому порядку на затвердження Кабінету Міністрів України;
здійснює ліцензування освітньої діяльності закладів освіти;
реалізує функції органу управління, у підпорядкуванні якого перебувають заклади професійної освіти;
управляє державним майном підпорядкованих закладів професійної освіти;
погоджує призначення керівників структурних підрозділів місцевих органів виконавчої влади, яким делеговані повноваження у сфері професійної освіти;
організує інформаційне забезпечення та статистичний облік у сфері професійної освіти;
забезпечує у співпраці з Національною академією педагогічних наук України наукове і методичне забезпечення функціонування закладів професійної освіти;
організує науково-методичне забезпечення професійної освіти, формує програми з упровадження у навчально-виробничий процес досягнень науки, техніки, передового досвіду, інноваційних методик і педагогічних технологій та здійснює на конкурсній основі розподіл коштів державного бюджету для їх реалізації;
формує разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади вимоги до забезпечення якості професійної освіти та акредитації незалежних установ оцінювання якості професійної освіти;
організує дослідно-експериментальну, експериментальну та інноваційну діяльність у сфері професійної освіти та її фінансування;
аналізує роботу закладів професійної освіти та здійснює контроль щодо дотримання ними вимог законів та інших нормативно-правових актів;
визначає разом із заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади вимоги щодо створення комунальних закладів професійної освіти;
затверджує типові статути закладів професійної освіти;
затверджує за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади порядок проведення конкурсу щодо зайняття посади керівника державного та комунального закладу професійної освіти;
затверджує типову форму контракту з керівником державного та комунального закладу професійної освіти;
затверджує положення про дуальну форму професійної освіти;
затверджує методику і порядок розроблення стандартів професійної освіти;
затверджує за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади стандарти професійної освіти;
установлює за погодженням з центральними органами виконавчої влади, до сфери управління яких належать заклади професійної освіти, порядок і періодичність підтвердження кваліфікації (сертифікації), а також критерії відповідності педагогічних працівників вимогам щодо провадження педагогічної діяльності;
формує державну систему підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації педагогічних працівників і працівників, які мають повноваження у сфері управління професійною освітою;
забезпечує ведення та функціонування державних електронних баз даних у сфері професійної освіти;
організує міжнародну співпрацю у сфері професійної освіти;
здійснює відповідно до закону інші повноваження у сфері професійної освіти.

Стаття 9. Повноваження міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані професійно-технічні навчальні заклади

1. До повноважень міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані професійно-технічні навчальні заклади, належать:
організація здійснення державної політики в галузі професійно-технічної освіти у підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладах;
визначення перспектив та напрямів розвитку підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладів;
створення, реорганізація, ліквідація підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
визначення разом з відповідними всеукраїнськими об'єднаннями обласних організацій обсягів підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітників у підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладах;
організація та здійснення контролю за дотриманням законів та інших нормативно-правових актів щодо соціального захисту працівників, студентів у підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладах;
розпорядження державним майном, що перебуває у користуванні підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладів;
організація інформаційного забезпечення та статистичного обліку, науково-методичного забезпечення, впровадження у навчально-виробничий процес досягнень науки, техніки, нових технологій, передового досвіду та інноваційних педагогічних технологій у підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладах;
здійснення матеріально-технічного, фінансового забезпечення підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладів, організація роботи з професійної орієнтації, професійних консультацій, професійного добору.
2. Інші повноваження міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані професійно-технічні навчальні заклади, визначаються положеннями про них, що затверджуються у встановленому порядку.

Стаття 10. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у галузі управління професійно-технічною освітою

1. До повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у галузі управління професійно-технічною освітою належать:
створення відповідно республіканського, обласних, Київського та Севастопольського міських органів управління професійно-технічною освітою;
організація здійснення державної політики в галузі професійно-технічної освіти, розроблення стратегії розвитку професійно-технічних навчальних закладів, забезпечення виконання навчальними закладами, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування законів та інших нормативно-правових актів щодо професійно-технічної освіти на відповідній території;
здійснення контролю за дотриманням вимог державних стандартів професійно-технічної освіти професійно-технічними навчальними закладами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що мають державну ліцензію на здійснення такої діяльності;
загальне управління навчально-виробничою, навчально-виховною, навчально-методичною, фінансово-економічною, господарською діяльністю державних професійно-технічних навчальних закладів, консультування, подання методичної допомоги навчальним закладам інших форм власності та підпорядкування
Домашнє завдання:
Перейти за посиланням: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JH3ZC00A.html
ознайомитися із нормативно-правовим актом. Написати реферат на тему "Заклади професійно-технічної освіти в інноваційному освітньому середовищі"

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

31.03 ГРУПА 01-19 ТЕМА 55 ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА